اختصاص «هزار مجتمع رفاهی و اقامتی» بین راهی برای استراحت و خدمت رسانی به زائران پیاده اربعین ۱۴۰۳ پیش‌بینی وزش باد و بارش باران در استان‌های شمالی و جنوبی کشور (۲۰ مرداد ۱۴۰۳) اعزام تیم فوریت‌های پزشکی مشهد، برای خدمت رسانی به زائران اربعین حسینی هوای مشهد برای گروه‌های حساس، ناسالم اعلام شد (۲۰ مرداد ۱۴۰۳) دختر نوجوان مرگ مغزی در مشهد به ۷ بیمار زندگی دوباره بخشید (۲۰ مرداد ۱۴۰۳) سیر صعودی ترک تحصیل | ۵۱ هزارو ۸۳۲ دانش آموز خراسان رضوی در سال تحصیل ۱۴۰۲-۱۴۰۱ ترک تحصیل کرده اند پیش‌بینی رگبار باران و رعدو برق در ۳ استان جنوبی (۲۰ مرداد ۱۴۰۳) استقرار ۵۰۰ موکب درمانی ایران در اربعین | ارسال دارو و تجهیزات پزشکی به عراق سه فوتی و مصدوم بر اثر غرق شدگی در آذربایجان‌غربی (۱۹ مرداد ۱۴۰۳) طوفان در فارس قربانی گرفت| خسارت بالای سیلاب به باغات واژگونی پراید یک فوتی و سه مصدوم بر جای گذاشت (۱۹ مرداد ۱۴۰۳) سقوط پاراگلایدر در حصارچال کلاردشت + جزییات کشف جسد بی جان یک زن در خودرو همسر| اختلافات خانوادگی خون به پا کرد "آی نور" پیدا نشد | ادامه عملیات جست و جو در شب برای یافتن دختر بچه الیگودرزی سقوط یک فروند هواپیمای مسافربری در برزیل + فیلم (۱۹ مرداد ۱۴۰۳) باند ضرب و فروش سکه‌های تقلبی طلا متلاشی شد پیش بینی پاییزی خشک برای ایران
سرخط خبرها

استقرار ۵۰۰ موکب درمانی ایران در اربعین | ارسال دارو و تجهیزات پزشکی به عراق

  • کد خبر: ۲۴۴۱۴۳
  • ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۶
استقرار ۵۰۰ موکب درمانی ایران در اربعین | ارسال دارو و تجهیزات پزشکی به عراق
۲۵رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر گفت: موکب درمانی در مسیر نجف به کربلا مستقر کرده‌ایم. علاوه بر موکب‌های درمانی مسیر نجف به کربلا، ۴ بیمارستان صحرایی با سازه عادی به زائران حسینی خدمت‌رسانی می‌کنند.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر علی مرعشی با بیان اینکه در استانه اربعین حسینی قرار داریم، اظهار کرد: جمعیت هلال احمر، خدمات «امداد و نجات»، «بهداشتی» و «درمانی» را در خاک عراق طی برگزاری مراسم اربعین حسینی رائه می‌دهد. به منظور ارائه خدمات، یک پایگاه امدادی از مرز «مهران» تا شهر نجف به ازای هر ۶۰ کیلومتر در خاک عراق احداث کرده‌ایم.

خدمترسانی ۴ بیمارستان صحرایی در اربعین حسینی

وی با بیان اینکه برپایی موکب‌های درمانی از دیگر اقدامات جمعیت هلال احمر به حساب می‌آید، گفت: ۲۵ موکب درمانی در مسیر نجف به کربلا مستقر کرده‌ایم. علاوه بر موکب‌های درمانی مسیر نجف به کربلا، ۴ بیمارستان صحرایی با سازه عادی به زائران حسینی خدمت‌رسانی می‌کنند. ۲ بیمارستان از مجموع ۴ بیمارستان صحرایی که به زائران حسینی ارائه خدمت می‌کنند ساختمانی و ۲ بیمارستان دیگر به صورت سازه‌ای است.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر درباره موکب‌های درمانی تاکید کرد: موکب‌های درمانی جمعیت هلال‌احمر ایران در شهر‌های «نجف»، «کربلا»، «کاظمین»، «سامرا» و «امام‌زاده سیدمحمد» مستقر هستند و ارائه خدمت می‌دهند.

ارائه خدمات در ۵۰۰ موکب درمانی در اربعین

مرعشی درباره چگونگی فعالیت درمانگاه‌ها و موکب‌های درمانی در اربعین حسینی و در شهر‌های نجف، کربلا، کاظمین و سامرا توضیح داد: اغلب درمانگاه‌ها به صورت ۲۴ ساعته خدمت‌رسانی می‌کنند و تعدادی نیز ۱۶ ساعته فعالیت می‌کنند. در مجموع ۵۰۰ موکب درمانی طی مراسم اربعین به زوار حسینی رائه خدمت می‌کنند.

حضور متخصصان ایرانی در بیمارستان‌های عراق

وی با بیان اینکه پیک جمعیتی با نزدیک‌شدن به روز «اربعین» افزایش می‌یابد، اظهار کرد: با توجه به اینکه پیک جمعیتی با نزدیک‌تر شدن به مراسم اربعین حسینی افزایش می‌یابد، تعداد درمانگاه‌ها نیز فزایش می‌یابد. علاوه بر ۵۰۰ موکبی که طی مراسم اربعین فعال هستند، نیرو‌های ایرانی با توجه به هماهنگی‌های صورت‌گرفته در بیمارستان‌های کشور عراق حضور دارند. به طور مثال، بیمارستان امام علی (ع) جزو بیمارستان‌هایی است که نیرو‌های ایرانی در آن حضور دارند.

ارائه خدمت در درمانگاه‌ها با سطوح متفاوت

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه درمانگاه‌ها به سطوح مختلف تقسیم می‌شوند، تاکید کرد: تعداد نیروی حاضر در هر درمانگاه بر مبنای سطوح درمانی تعیین شده، بر این اساس، ۱۹ نفر در درمانگاه‌های سطح یک، ۳۶ نفر در درمانگاه‌های سطح ۲ و ۶۷ نفر در درمانگاه‌های سطح ۳، خدمات ارائه می‌دهند.

ارسال دارو و تجهیزات پزشکی

مرعشی با بیان اینکه دارو و تجهیزات مصرفی جهت ایام اربعین حسینی خریداری شده، افزود: دارو و تجهیزات مصرفی به کشور عراق ارسال کرده‌ایم. در حال حاضر، بسته‌بندی بخشی از دارو‌ها در شهر نجف انجام‌شده و در اختیار مواکب قرار می‌گیرد. علاوه بر دارو، ۲۰۰ دستگاه آمبولانس و خودرو امدادی نیز به کشور عراق ارسال کرده‌ایم.

وی ادامه داد: جمعیت هلال‌احمر، دارو‌ها را بر مبنای آسیب‌شناسی سال‌های گذشته تهیه کرده، دارو‌های آنتی‌بیوتیک، مسکن‌ها، دارو‌های گوارشی، دارو‌های سرماخوردگی و دارو‌های گرمازدگی به کشور عراق ارسال کرده‌ایم.

خطر گرمازدگی و ضرورت رعایت توصیه‌های بهداشتی

مرعشی با اشاره به افزایش دما و احتمال گرمازدگی زائران حسینی تاکید کرد: شدت گرما زیاد است و احتمال گرمازدگی وجود دارد. با توجه به اینکه گرمازدگی از مشکلات مراسم اربعین سال جاری به حساب می‌آید، باید در ارتباط با این چالش برنامه‌ریزی کرد. 

اهمیت واکسیناسیون سرخک برای سنین زیر ۱۵ سال

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر با اشاره به وضعیت بیماری‌ها در کشور عراق بیان کرد: وزارت بهداشت، تزریق واکسن سرخک برای سنین زیر ۱۵ سال را با توجه به پاندمی این بیماری در کشور عراق توصیه کرده که توصیه‌ای بجا و موثر است؛ بنابراین در این گروه سنی افرادی که قصد تشرف به اربعین حسینی را دارند نسبت به تزریق واکسن سرخک اقدام کنند.

وی گفت: وزارت بهداشت در کنار جمعیت هلال‌احمر طی برگزاری مراسم اربعین حضور دارد. تیم‌های «پزشکی» و «بهداشت محیط» وزارت بهداشت به منظور جلوگیری از وقایع احتمالی بر روند اجرای امور نظارت می‌کنند.

مرعشی با بیان اینکه احتمال شیوع برخی بیماری‌ها با توجه به گرما و ازدحام جمعیت در زمان برگزاری مراسم اربعین وجود دارد، اظهار کرد: احتمال شیوع «گرمازدگی»، «بیماری‌های اسکلتی_عضلانی» به دلیل راهپیمایی و «بیماری‌های تنفسی» به دلیل تجمع افراد و واگیر بیماری‌های تنفسی پیش‌بینی می‌شود. زائران حسینی به منظور بهره‌بردن کافی از سفر خود می‌بایست توصیه‌های بهداشت اجتماعی و فردی را رعایت کنند.

تشرف به اربعین از طریق سامانه «سماح»

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه ثبت‌نام در سامانه «سماح» برای تشرف به اربعین یک امر ضروری است، خاطرنشان کرد: به تمام زائران حسینی که قصد تشرف به مراسم اربعین را دارند، توصیه می‌کنم با نام‌نویسی در سامانه سماح به مراسم اربعین مشرف شوند. زائران حسینی به واسطه ثبت‌نام در سامانه سماح از خدمات بیمه‌ای برخوردار می‌شوند و در صورت نیاز می‌توانند از بیمه استفاده کنند.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->